tirsdag den 24. juli 2012

Æblemarmelade

Dette er min absolutte favorit marmelade. Min mor og mormor har lavet denne så længe jeg kan huske. Den smager himmelsk på hjemmebagt franskbrød. 
Jeg har også brugt den meget i havregryn med mælk eller i havregrød. 
Den må endelig ikke forveksles med æblemos!!! 


2 kg æbler
1/4 liter vand
400 g. sukker
2 vaniljestænger
1 spsk. Atamonpulver

Fremgangsmåde:
Skyl æblerne. Fjern kernehuset og skær dem i tern. Æblerne puttes i en stor gryde sammen med vandet. Koges i ca. 10 - 15 min til æblerne er godt møre. Mosen blendes helt med en stavblender. 
Flæk vaniljestængerne og skrab kornene ud. Brug ca. 1 tsk. sukker til vaniljekornene for at få dem til at dele sig bedre. Skær vaniliestængerne i små stykker på ca. 0,5 cm og put dem i mosen. Tilsæt nu sukkeret og kog det til sukkeret er helt opløst. 
Marmeladen tages nu af kogepladen og atamonen tilføjes. 
Hæld marmeladen i skoldede, rene glas.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar